Af Katrine Friisberg
En dreng sidder på hug og kniber øjnene sammen, kigger på waterpasset foran sig og retter lidt på et bøjet stålrør, som han er ved at spænde fast i en høvlebænk. Svensknøgler og skruetvinger hænger på væggene. Omkring ham står flere høvlebænke på trægulvet, hvor hans kammerater fra Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskoles craft-linje arbejder med hver deres rør. De har hver især savet 70 centimeter stålrør ud med en vinkelsliber, og nu skal røret bøjes og have en fodstøtte på, så det sammen med en ledning, en fatning, et stik og en kontakt kan blive til en lampe.
Elever i 10. klasse kan udover at vælge mellem fodbold, gymnastik og skolens andre idrætsprægede linjer vælge mellem Business, Science, Global eller Craft. I år har 26 af skolens 179 elever i 10. klasse valgt craft. Antallet er steget hvert år, siden det blev indført for fire år siden, oplyser Line Løftgaard Knudsen, som er lærer på linjen.
”Her i værkstedet forsøger vi at præsentere dem for alle mulige forskellige praksisfagligheder og håndværk,” fortæller hun.
Målet med alle linjerne er at gøre eleverne klar til en ungdomsuddannelse. Craft-linjen peger mod erhvervsuddannelserne. For at eleverne kan prøve så mange forskellige ting som muligt af, tager de ofte ud af huset. I går besøgte de Carlsbergs produktion i Fredericia, hvor de blev de vist rundt og hørte om jobmuligheder på bryggeriet. Nu har de i dansk fået til opgave at skrive en jobansøgning til enten et arbejde i produktionen eller i kundeservice hos Carlsberg. En medarbejder fra virksomheden vil læse ansøgningerne og vælge dem ud, som han ville vælge til en jobsamtale, hvis der var et virkeligt job.
”Når de skal lave deres værktøjskasse, bliver de også udfordret på at måle vinkler og lave matematikken og få håndtaget til at sidde lige. Så vi prøver at hive noget teoretisk faglighed med over i værkstedet,” fortæller Line Løftgaard Knudsen.
Får større respekt for hinandens valg
Craft-linjen har også brugt en dag på Social-og Sundhedsskolen Syd i Aabenraa, hvor eleverne fik øjnene op for, at social- og sundhedshjælpere gør meget mere end at passe ældre mennesker. Nogle af drengene, som drømmer om at blive lastbilmekanikere, blev imponeret af liftene, som hjælperne bugserer rundt.
”Vi kan mærke, at de indbyrdes får respekt for hinandens valg. De får lidt øjnene op for, at der ikke er nogle job, der ’bare’ er noget som helst,” fortæller Line Knudsen.
Det giver elev Esben Nissen sin lærer ret i. Mens han står i kø til at få bukket sit jernrør, fortæller han, at han vil være tømrer. Alligevel er det er fedt at prøve forskellige ting af.
”Vi fik lært noget på SOSU-skolen. De laver alt muligt andet end at passe ældre. Det var meget sjovt,” siger Esben Nissen, som nyder timerne på craft-linjen.
”Jeg er lidt skoletræt. Det er godt at lave noget andet end at sidde stille på en stol,” siger han.
For ham giver skoledagen mening, når han laver noget, som han kan bruge helt konkret. Som f.eks. en skoreol.
”Det er det fedeste at lave noget, der kan bruges til noget. Vi har mange sko, så det er rimelig dejligt at kunne stille dem et sted,” siger han.
I lokalet ved siden af værkstedet skinner væggene hvidt med plakater i pastelfarver i sorte rammer. En lille flok elever sidder på barstole omkring fire høje borde fyldt med ledninger, fatninger, tænger og skruetrækkere. Line Løftgaard Knudsen forklarer, hvordan de fjerner isoleringen fra ledningen og sætter den fast i fatningen.
Eleverne bøvler med knibtang og ledninger. Flere kommer til at tage for meget eller at knibe ledningen helt over. En af pigerne hjælper en af drengene.
”Nej, du skal gøre sådan her,” siger Sahra Otten Jakobsen, som pigen hedder, og tager tangen ud af drengens hænder og viser ham, hvordan man gør.
Der plejer kun være lidt flere drenge end piger på linjen, men i år er Sahra Otten Jakobsen en ud af kun tre piger på craft-linjen. Sahra Otten Jakobsen har valgt craft-linjen for at prøve noget andet end den undervisning, hun kender fra folkeskolen.
”Jeg synes, det er spændende at prøve noget nyt. Jeg har altid været god med hænderne, og jeg kan godt lide at være kreativ og at gå i værkstedet og arbejde,” siger hun.
I den følgende uge skal hun i praktik som tømrer. Hun ved ikke, om hun skal vælge tømrervejen efter 10. klasse, men hun glæder sig til at prøve det af.
Praktikken er også en del af craft-linjen. Eleverne skal finde en praktikplads i nærheden af skolen, medmindre de har et håb om at lande en læreplads hos en mester i nærheden af deres hjem. Så får de lov til at tage praktikken hjemmefra.
For lærer Line Løftgaard Knudsen er det tydeligt, at craft-linjen giver eleverne større respekt for hinanden.
”De ser hinandens forcer og forskelligheder og opdager, at en, som er god i skolen, har nul erfaring her i værkstedet. Men der kan en anden hjælpe. De hjælper hinanden på forskellige måder, og det giver bare et ret godt sammenhold”
- Line Løftgaard Knudsen, lærer på Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole
1. Højest 18 elever. Når eleverne skal arbejde med praktiske projekter, er det vigtigt, at de ikke skal vente alt for lang tid på at få hjælp. Det kan blive frustrerende både for elever og lærere med for store hold. Der bør derfor ikke være mere end 18 elever i klassen.
2. Stram struktur. Det er vigtigt at gøre det tydeligt for eleverne, hvad I forventer af dem i den enkelte time. På Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole indleder de hver time med at præsentere projektet, hvad det er meningen, eleverne skal lære, og hvad de forventer, at eleverne når i løbet af den time.
3. Et lærerteam med forskelligheder. Det er vigtigt, at lærerne på craft-linjen har forskellige kompetencer og kan supplere hinanden. Det er optimalt, hvis der er en, som er god til det kreative og en, som er god til det praktiske og til at føre det ud i livet. På samme vis skal der være en, som har styr på værktøjet og maskinerne i værkstedet.
Kilder: Lærere på Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskoles craft-linje Line Løftgaard Knudsen, John Byg og Ken Nielsen
Læs mere
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.