Det digitale rum og samvær på efterskoler – Formidlingsdelen

Eisbjerghus Efterskole og Flakkebjerg Efterskole
Dette projekt er en forlængelse af arbejdet fra bevillingen i 2022/23, med fokus på at forstå det digitale rums rolle i efterskoleelevers sociale liv. Gennem interviews og dataindsamling over et skoleår har projektet skabt et solidt fundament for udviklingen af to podcasts, henvendt til henholdsvis elever og det pædagogiske personale. Disse podcasts, sammen med interaktive digitale aktivitetsmaterialer, formidler kompleksiteten af digitalt samvær i efterskolemiljøet. Projektet søger at styrke elevernes demokratiske dannelse og fremme folkelig oplysning og livsoplysning.

Projektet har udviklet et undervisningsmateriale og en række podcast. Find materialet her.

Ung til ung – mentorskab på efterskoler

Himmerlands Ungdomsskole i samarbejde med Thorsgårds og Hou Maritime Efterskole
Dette initiativ undersøger, hvordan mentorskab mellem unge kan styrke efterskoleelevers livsduelighed. Projektet fremmer samtaler mellem nuværende og tidligere elever, hvilket skaber unikke bånd baseret på fælles oplevelser. En central del af projektet er uddannelsen af tidligere efterskoleelever som mentorer, der støtter de nuværende elever ved at normalisere udfordringer og fremme robusthed.

Der er udviklet inspirationsmateriale og et kursusforløb for andre efterskoler om brug af ungementorer.

Udvikling af ny resonansbåren praksis

Karise Efterskole
Projektet har defineret, operationaliseret og afprøvet resonansbegrebet i en efterskolekontekst med henblik på at forbedre elevtrivslen. Skolens undervisere og vejledere har udviklet nye relationstilgange til eleverne med Special Skills Dag som omdrejningspunkt. Resultaterne inkluderer en rapport, en videoformidling med høj elevinddragelse og en "manual" for efterskoler til faglig, didaktisk og organisatorisk arbejde med resonans.

Projektet har udarbejdet en rapport og en række film

Dialogisk feedback, på vej mod karakter- og prøvefrihed

Korinth Efterskole
Projektet bygger på erfaringerne fra det tidligere FoU-støttede "DIALOG-projekt" og har udviklet dialogiske tilgange til feedback for at reducere brugen af karakterer i undervisningen. Der er produceret en undervisningsfilm og en værktøjskasse

Ny strategi til elever med udfordringer i matematik

Skibelund Gymnastik og Idrætsefterskole i samarbejde med St. Andst Efterskole
Projektet har udviklet en ny strategi for matematikundervisningen med fokus på inklusion af elever, der har svært ved matematik. Matematiklærerne er blevet uddannet til bedre at møde elevernes udfordringer, og erfaringerne er delt gennem tre film til andre skoler.

ORD-KRAFT – et projekt for læse- og skrivesvage elever på almene efterskoler

Midtjysk Efterskole
Projektet 'ORD-KRAFT' integrerer læse- og skriveteknologi i hverdagen og gør det naturligt for alle skolens lærere at bruge hjælpemidler til læsning og skrivning. Dette initiativ fremmer et inkluderende læringsmiljø, der støtter læse- og skrivesvage elever. Projektets erfaringer deles gennem fire videoer med bidrag fra elever, undervisere og ledelsen, se dem her

Evaluering af praksisfaglighed

Vivild Gymnastikefterskole
Projektet har styrket lærernes evne til at evaluere elevernes praksisfaglige kompetencer og skabe fokus på progression gennem meningsfuld evaluering. Der er udviklet nye evalueringsmetoder, som er specifikke og målrettede mod elevernes udvikling. Projektet har resulteret i en fysisk evalueringsplade og en vejledning til underviserne.

Overgange til nye fællesskaber

Bjergsnæs Efterskole
Udviklingsprojektet har fokus på at understøtte efterskoleelevers overgang til nye fællesskaber i fritidslivet - primært inden for idrætsforeningerne - når eleverne forlader efterskolen. Projektet laves i samarbejde med DGI og projektets produkt indeholder erfaringer, undervisningsforløb og gode råd til hvordan efterskoler kan klæde de unge på til at tage et ansvar og være en del af civilsamfundet og en del af foreningslivet.

Læs publikationen her

Udvikling af delvis prøvefri 10. klasse med fokus på bæredygtighed

Brejninggaard Efterskole
I dette udviklingsprojekt har efterskolen udviklet et 10. klasses-tilbud med fokus på at sikre en god praktisk og teoretisk overgang til ungdomsuddannelse. I projektet har eleverne i efteråret modtaget timer i de optagelsesgivende fag til ungdomsuddannelserne: dansk, matematik og engelsk som koncentrerede læringsforløb og dernæst afsluttet med FP10 til jul. Foråret er opbygget som et prøvefrit forløb omkring tre moduler: fagkurser, linjefag og GymCulture, der alle er studieforberedende til ungdomsuddannelse. Projektet er fuldt af DPU, der har udarbejdet en grundig rapport med evalueringer samt inspiration til andre skoler, der ønsker at arbejde med 10. klasse.

 

Fra 2 til 3 hjem

Brøruphus Efterskole
Projektet har fokus på skilsmissebørn på efterskole og udarbejdet et forløb om at etablere gruppeforløb med elever, som går fra 2 til 3 hjem, når de kommer på efterskole for at fremme trivsel og læring for disse unge. 

Projektet er resulteret i en podcastserie i 3 afsnit med deltagelse af medvirkende lærere, elever. Den henvender sig primært til pædagogisk personale på efterskolerne. Find dem på Podcaststreamingtjenester.

snusFORBI

Frøslevlejrens Efterskole
I samarbejde med to andre efterskoler samt CFU ved UC Syd har skolen udviklet redskaber, der kan anvendes til at arbejde forebyggende med en sundhedspædagogisk tilgang til snus.
Der er udarbejdet lærer- og elevvejledning,  plakater m.v. der kan hentes her.
Teknologisk værksted


Hedens Efterskole

Teknologisk værksted som redskab til udvikling af sociale kompetencer og konflikthåndtering for særligt sårbare unge.

Projektets formål var at etablere et teknologisk værksted, rettet mod en gruppe elever med en særlig interesse for teknologi, samtidig med at de står over for sociale udfordringer. Målet var at skabe et miljø, hvor eleverne, med personalets anvendelse af low arousal-metoder, kan forbedre deres evner til at håndtere konflikter og dermed opnå bedre sociale relationer.  

Projektet har udarbejdet en dokumentar om deres erfaringer med projektet. Link til dokumentar 

Dialogisk undervisning - mellem læring og livsoplysning


Korinth Efterskole

Projektets formål er bedre undervisning for eleverne i 9. og 10. klasse på efterskolen. Projektet DIALOG ønsker at udvikle en levende, inddragende og aktiv tilgang til undervisningen, der fremmer elevernes læring og sociale trivsel, og som om-og oversætter efterskolens hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse til konkret praksis. Gennem en intervention, der er inspireret af aktionslæring, udvikles, afprøves, observeres og evalueres dialogiske tilgange til undervisningen. 

Der er udarbejdet et inspirationskatalog, der kan downloades her.

Seksuel dannelse i efterskolen

Ollerup Efterskole
Projektets formål var at give eleverne indsigter og redskaber til at kunne træde ind i den seksuelle og relationelle verden med frihed og integritet. Gennem projektet er der udviklet og afprøvet en række undervisningsforløb på flere efterskoler, som er samlet i et undervisningsmateriale til efterskolelæreren.

Download undervisningsmaterialet her

Evaluerings- og eksamensformer i projektklasser

Viby Efterskole
Efterskolen har arbejdet med evalueringer i efterskolernes 10. årgang, der ikke afsluttes med folkeskolens 10. klasses-prøver. 

Skolen har afsluttet projektet med udgivelsen af et inspirationskatalog, der er målrettet lærere, som underviser på eller som ønsker at starte prøvefri 10. klasser, og som ønsker inspiration til, hvordan man kan arbejde med evaluering og feedback som en gennemgående og integreret del af undervisningen.

Download inspirationskatalog her