Årshjul
Der findes forskellige årshjul, som kan være til hjælp til planlægning af skoleårets vejledningsproces.
Årshjul til planlægning af skoleårets vejledningsproces
Der er lavet en skabelon til et årshjul til efterskoler, som efterskolerne kan bruge for at få overblik over vejledningsaktiviteter, deadlines og hvordan roller og ansvar er fordelt mellem medarbejderne på skolen. For eksempel kan man lave et årshjul som fungerer som:
- Aktivitetskalender for forskellige klassetrin, så elever i 8., 9. og 10. klasse hurtigt kan se, hvilke vejledningsaktiviteter der foregår hen over året
- Kontaktlærerens årshjul, som kan give et samlet overblik over årets aktiviteter samt fortælle, hvem der skal arbejde sammen på tværs, dvs. vejledere, faglærere, kontaktlærere, forældre og elever. Dette årshjul kan f.eks. placeres på lærerværelset
- Vejledernes årshjul, som kan bruges internt mellem vejlederne.
Se eksempler og få inspiration til forskellige Årshjul
Skabelon til udprint
Årshjulet blev uddelt i stort fysisk format på Vejlederkonferencen 2021 til alle deltagere
Årshjul for efterskolernes arbejde med optagelse.dk
I dette årshjul finder man deadlines, roller og ansvar i optagelses.dk-processen fra skoleårets begyndelse til skoleårets afslutning. Årshjulet er inddelt hvilke opgaver efterskolevejlederen, sekretæren og den kommunale vejleder har i processen. Årshjulet er udarbejdet i et samarbejde mellem efterskolerne og Børne- og Undervisningsministeriet
Årshjul for optagelse.dk-processen 2024/25, årsplanen bliver løbende justeret.
Andre Årshjul i optagelse.dk-processen
Se roller og deadlines for blandt andet for de kommunale vejledere, ungdomsuddannelserne og forældrene.
Årshjul for ansøgere (elever og forældre)
Årshjul for kommunale vejledere
Årshjul for ungdomsuddannelserne og 10. klasse
Årsplan for vejledningsaktiviteter - et forslag
Se forslag til en Årsplan for vejledningsaktiviteter i et skoleår. Bemærk, at der kan være specielle hensyn der skal tages i forhold til efterskolens overordnede årsplan.
Årsplanen kan ligge på skolens hjemmeside, hvorved forældre, elever og andre interesserede hele tiden kan orientere sig og holde sig ajour.
Optagelse.dk folder
Forslag til elev- og forældrevejledningsfolder til uddeling
Efterskoleforeningen har udarbejdet et forslag til introduktions- og vejledningsfolder til forældre og elever til optagelse.dk-processen til 9. og 10. klasse. Skolen kan redigere i forslagene og gøre dem til deres egne.
Forslag til skabelon skoleåret 24/25 Læs folderen her (Tilmelding til ungdomsuddannelserne og 10. klasse via Optagelse.dk)
Skabeloner til anbefaling og afklaring til FGU og STU
Beregning af karaktersnit
Der er tre gennemsnit i 9. og 10. klasse, som skal bruges i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse. Snittet ved:
- Afgangseksamen
- De afsluttende standpunktskarakterer
- De lovbundne prøver
Afgangseksamen
For at have bestået Folkeskolens afgangseksamen skal snittet være på mindst 02, og alle 8 prøver skal være aflagt. (Bestående af 6 lovbundne og to udtræksfag)
Dette snit er et vægtet gennemsnit af prøvekaraktererne, der er givet på eksamensbeviset.
Se beregningskabelon. Under afsnittet: Beregning af gennemsnit og beståkrav
Se mere om at bestå Folkeskolens Afgangseksamen
De lovbundne prøver
Gennemsnittet af de lovbundne prøver er et vægtet gennemsnit.
Regneark til beregning findes her
Forklaring til beregning her
De lovbundne prøver består af prøver i følgende fag:
- Dansk, mundtlig
- Dansk, skriftlig (3 prøver: læsning, retskrivning, skriftlig fremstilling)
- Matematik, skriftlig (2 prøver: med hjælpemidler, uden hjælpemidler)
- Engelsk, mundtlig
- Fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi, mundtlig
- Den praktisk/musisk valgfagsprøve fra 8. klasse.
I alt 6 prøver
De afsluttende standpunktskarakterer
Gennemsnittet beregnes af alle standpunktskarakterer, der er givet, dvs. det er et ikke-vægtet gennemsnit.
Dette snit står under uddannelsesparathedsvurdering på Optagelse.dk
Refleksion over efterskolens vejledning - et evalueringsredskab
Edderkoppespindet er et evalueringsredskab, som kan bruges, når efterskolen skal evaluere vejledning samt give anledning mere strategiske overvejelser over din skoles nuværendes måde at gøre vejledningen på.
Redskabet er er bygget op som et edderkoppespind, hvor man sætter markører i 22 parametre, så man får en beskrivelse af hvor vejledningen befinder sig nu.Parametrene er bygget op ud fra efterskolernes integrerede vejlednings tankegang og syn, som også kaldes karrierevejledning.
Hent edderkoppespindet her
Udviklet i forbindelse med en Vejlederkonference for efterskoler