Der er meget, man skal forholde sig til som ny vejleder i efterskolen. Der er mange regler om fx optagelse til ungdomsuddannelser. Og hvordan sikrer man sammenhæng mellem undervisning, vejledning og skolens øvrige aktiviteter, så eleverne oplever det som en helhed og i overensstemmelse med skolens formål og værdier?

For at kunne udføre vejledningsopgaven anbefaler Efterskoleforeningen, at skolens vejledere som minimum gennemfører basiskurset i vejledning, som udbydes hvert år i efteråret og som består af to moduler.

Basiskursus for nye vejledere

Målet for basiskurset er:
-at tilegne sig viden om Uddannelses-, Erhvervs- og Karrierevejledningens fagområder
-at kunne analysere, organisere og udvikle vejledningspraksis i forhold til skolens øvrige tilbud, værdigrundlag og tradition
-at kunne indgå i samarbejdsrelationer i det interne samarbejde på skolen, og det eksterne samarbejde med KUI og ungdomsuddannelser, samt med forældrene
-at kursisterne motiveres og tilegner sig studiekompetencer til yderligere efteruddannelse på diplomniveau i Uddannelses-, Erhvervs- og Karrierevejledning

Kurset består af 2 moduler og deltagelse gælder for begge moduler.
1. modul den 23. - 25. oktober 2024
2. modul den 2. - 3. december 2024

Begge moduler afholdes som internat på Brogaarden.

Program, pris og tilmelding forventes klar inden sommerferien, men sæt allerede nu et kryds i kalenderen.

Læs mere her