Af Louise Grønkjær

18. maj må landets godt 30.000 efterskoleelever vende tilbage. Det er alle Folketingets partier blevet enige om, efter at partilederne torsdag har forhandlet om anden fase af genåbningen af Danmark.

"På skolerne får 6.-10. klasse mulighed for at vende tilbage. Det gælder også de af jer, der har fået afbrudt et efterskoleophold. På efterskolerne er der særlige udfordringer omkring smitte. Det skal der arbejdes intenst på frem til den 18. maj, så vi er sikre på at smitten holdes nede. Men I får nu mulighed for at komme tilbage at møde jeres kammerater og jeres lærere," sagde statsminister Mette Frederiksen (S) torsdag aften på et pressemøde på Marienborg.

"Vi er meget glade og lettede over, at efterskolerne er med i næste fase af genåbningen, og at efterskoleeleverne dermed får lov til at afslutte deres skoleår"

- Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, udtaler:

"Vi er meget glade og lettede over, at efterskolerne er med i næste fase af genåbningen, og at efterskoleeleverne dermed får lov til at afslutte deres skoleår. Med aftalen viser politikerne de unge en kæmpestor tillid til, at de kan tage ansvar og håndtere at gå på efterskole på andre præmisser end tidligere. Den tillid til de unge har vi også," siger han.

Situationen stadig alvorlig
Mette Frederiksen understregede på pressemødet, at intet bliver, som det var tidligere.

"Situationen er stadigvæk alvorlig, og selvom vi i dag smiler, og foråret er kommet til Danmark, bliver jeg nødt til at understrege, det er en virus, vi har med at gøre, og man kan ikke forhandle med den. Hvis tingene forandrer sig for meget til det dårlige, kan vi være tvunget til at genindføre restriktioner."

Af aftaleteksten fremgår det, at der i samarbejde mellem efterskolerne og sundhedsmyndighederne udarbejdes nærmere retningslinjer, "der skal sikre, at smitterisikoen mindskes mest muligt".

"Desuden skal der sikres en model for, at selvisolation af COVID-19 positive personer og eventuelt deres familier vil kunne opretholdes," står der videre.

En turbulent uge for efterskolerne
Beslutningen om at åbne efterskolerne kommer efter en uge med skiftende meldinger. I sidste uge konkluderede Statens Serum Institut, at der var "høj risiko" for smitte på efterskolerne.

Onsdag denne uge præsenterede Statens Serum Institut så en rapport, hvor man havde regnet på 11 mulige scenarier for anden fase, herunder at genåbne efterskolerne, og torsdag vedtog et enigt folketing altså netop det.

Efterskolerne kan læse mere om retningslinjerne på efterskolerne.dk/genaabning, som opdateres løbende...