Aftalen om frivillig fratræden kan anvendes i situationer, hvor skolens ledelse vurderer, at personalereduktioner er eller forudses at blive nødvendige, og hvor det i den forbindelse vil være hensigtsmæssigt at fremme den frivillige fratræden. Det forudsættes, at denne mulighed er drøftet i samarbejdsudvalget. Aftalen om de økonomiske vilkår indgås mellem skolens ledelse, den ansatte og TR.
Det er en forudsætning for anvendelse af aftalen, at den ansatte ønsker at blive afskediget som led i en aftale om frivillig fratræden.

For overenskomstansatte lærere og ledere kan de økonomiske vilkår bestå af enten
• et fratrædelsesbeløb og/eller tjenestefrihed med løn eller
• indbetaling af ekstraordinære pensionsbidrag

For lærere og ledere med tjenestemandspensionsret kan de økonomiske vilkår bestå af enten
• tillæggelse af ekstraordinær pensionsalder og/eller et fratrædelsesbeløb eller
• et fratrædelsesbeløb og/eller tjenestefrihed med løn

Skolen afholder selv alle udgifter forbundet med aftaler om frivillig fratræden.

Læs hele aftalen om frivillig fratræden her

Læs om andre seniorordninger i leksikonartiklerne om aldersreduktion, seniorordninger i staten og om seniorbonus