Overenskomsten giver mulighed for, at der mellem skolen og medarbejderen kan indgås en aftale om en seniorordning. Ordningerne er oprettet for at sikre fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet. Mulighederne i statens aftale om seniorordninger kan være et element i skolens personalepolitik og skal være det i forbindelse med MUS-samtaler med senior-medarbejdere.

Initiativet til etablering af en seniorordning kan komme fra ledelsen eller fra den ansatte. Det er ledelsen, der vurderer mulighederne for og hensigtsmæssigheden af at etablere en seniorordning for den enkelte ansatte.

Seniorordninger hviler på frivillighed og forudsætter enighed mellem den ansatte og ledelsen.

Aftalen om seniorordninger i staten giver mulighed for at aftale:
• Aftrapning i tid (deltid)
• Aftrapning i stillingsindhold (retræte til en lavere placeret stilling)
• Seniordage (betalt frihed)
• Fastholdelsesbonus
• En kombination af ovennævnte

Seniorordninger kan aftales for lærere og ledere, der er fyldt 58 år (retræte), 60 år (deltid) eller 62 år (betalt frihed eller fastholdelsesbonus).

Aftalen giver bl.a. hjemmel til, at skolen kan fortsætte med at indbetale fuldt pensionsbidrag på hidtidige vilkår, trods aftrapning i tid eller retræte fra en stilling som leder til en lavere placeret stilling. Det kan også indgå i en aftale om retræte, at medarbejderen skal fratræde efter en periode på højst 7 år.

Læs hele aftalen om seniorordninger i staten her

Læs om andre seniorordninger i leksikonartiklerne om aldersreduktion, frivillig fratræden og om seniorbonus